سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اختصاصی وبلاگ سینما ساحل نجات صهیون:

با تشکر از جناب آقای قاسم سعیدی که این مطلب را در اختیار ما قرار دادند:

آسیب شناسی نرم افزارهای شبکه اجتماعی موبایل های هوشمند

 فهرست مطالبی که در این مقاله می خوانید:

مقدمه

معرفی گوشی های همراه هوشمند و نرم افزارها و موضوعاتشان

گذری در وی چت

وضعیت اکنون ما

آسیب شناسی نرم افزارها

آیا این شبکه های اجتماعی با هم ارتباط دارند؟

راه حل ما

 مقدمه:

امروز ما در جهانی هستیم که 68 هزار رسانه و 48 هزار سایت در بالای سر ما مشغول فعالیت هستند و روز به روز بر تعدادشان افزوده می شود و هر روز وسیله ای ساخته می شود تا بتواند راحت تر و کم هزینه تر و در همه مکان ها ارتباط ما را با این شبکه های اجتماعی برقرار کند.

یکی از این وسیله ها موبایل های هوشمند و نسل دوم و سوم و چهارم گوشی های همراه است و نرم افزارهایی که برای آنها طراحی می شوند که با اینترنت پر سرعت پشتیبانی می شود. در اینجا چند سؤال پیش می آید که آیا ساختن این وسیله ها و ماهواره ها و شبکه های اجتماعی و نرم افزارها هزینه ندارد؟ در جواب گفته می شود: هزینه که چه عرض کنم! میلیاری برای تولید اینها هزینه می شود!

سؤال دیگری که ذهن انسان را مشغول می کند این است که کشورهای سازنده ی این ها مثل آمریکا و ... آیا دلشان به حال ما سوخته و به فکر سرگرم کردن ما افتاده اند؟ اگر کسی اینگونه فکر کند اوج حماقت و سادگی است، که اینها برای سرگرمی ما این امکانات را طراحی کرده اند و میلیاردی هزینه کرده اند، آنها خوب می دانند ایران قلب دنیاست، چه از نظر تفکر (یعنی تفکر ایرانی اسلامی) و چه از نظر منابع عظیم نفتی گازی معدنی و ... و محل استاتژیکی که ایران دارد که در قدیم راه ابریشم از آن عبور می کرده و راه ارتباط چند قاره به هم بوده است، لذا اگر کشوری بخواهد بر دنیا حکومت کند باید ایران زیر سلطه ی او باشد، آنها در هشت سال جنگ تحمیلی نتوانستند یک وجب از خاک ایران را بگیرند لذا به فکر جنگ فرهنگی افتادند که با تسلط فرهنگی بوسیله رسانه و شبکه های اجتماعی و ... کم کم زمینه های تسلّط همه جانبه بر ایران را فراهم کنند.  

لذا بر این شدیم که در این مقاله بعد از معرفی اجمالی شبکه های اجتماعی و نرم افزارهای تلفن همراه و آسیب شناسی آن راه حلی برای مقابله با این مارهای خوش خط و خال ترسیم کنیم.

 معرفی گوشی همراه هوشمند و نرم افزارها و موضوعاتشان

گوشی همراه هوشمند گوشی ای است که قابلیت اجرای نرم افزارهای شبکه های اجتماعی را داشته باشد و به عنوان یک لپ تاپ و کامپیوتر کوچک قابلیت ارتباط با شبکه های اجتماعی را در هر زمان و مکان فراهم کند، حتی در خصوصی ترین مکانها مثل خانه و حتی حمام و ...   اما نرم افزارهای این شبکه های اجتماعی که در گوشی های همراه نصب می شوند به دو دسته قدیم و جدید تقسیم می شوند.

نرم افزارهای قدیمی عبارتند از:

Yahoo messengerیا هو مسنجر

Skype اسکایپ

Oovoo اُوو

Google talk گوگل تالک

Pl talk پال تالک (که از همه قوی تر بود)

و نرم افزارهای جدید که عبارتند از:

Viber وایبر

Wechat وی چت

Whats appواتس آپ

Nim buzzنیم باز

Lineلاین

Tangoتانگو

Kakaotalkکاکائو تالک

Telegramتلگرام

Enstgramاینستگرام

و سایت هایی که از شبکه های اجتماعی پشتیبانی می کنند، از جمله:

Facebookفیس بوک

Twiterتویتر

Cloobکلوپ

اگر بخواهیم از نظر محتوایی آنها را تقسیم کنیم به شش گروه تقسیم می شوند:

گروه اوّل: شبکه هایی که فیلم محورند که هم می شود همه جور فیلم در آنها ریخت و هم همه جور فیلم از آنها دانلود کرد؛ مثل یوتیوب، آپارات و ...

گروه دوّم: شبکه هایی که موضوع محور هستند و فیلم و عکس و پیام و تجارت و ... همه حول یک موضوع گنجانده شده اند، از جمله ی این شبکه ها شبکه لینک است که این شبکه های اجتماعی با موضوعات مختلفی مثل تجارت یا ماشین یا موضوع ارتباط دختر و پسر و سکس و ... در حال فعالیت هستند.

گروه سوّم: شبکه هایی که مخاطب برای آنها مهم است، مثل فیس بوک. شبکه اجتماعی کودکان، ولی والدین در آنها فعالیت می کنند و تمام اطلاعات کودک از بدو تولد لحظه به لحظه برای آنها مسیج می شود، که در آینده این اطلاعات هویت این شخص را تشکیل می دهند.

گروه چهارم: شبکه هایی که موضوع آنها متن محور است، مثل تویتر و فیس بوک

گروه پنجم: شبکه هایی که عکس محور هستند، مثل فلیکر (متعلّق به یاهو)، اینستگرام (متعلّق به فیس بوک)

گروه ششم: شبکه هایی که تمام موضوعات بالا را در بر می گیرند، یعنی همه ی چیزهایی که اشاره شد اعم از فیلم و عکس و پیام و ... بعلاوه امکاناتی مثل ارتباط تصویری بر قرار کردن و تشکیل گروه و داشتن موضوعات مختلف و جامع مثل مولتی مدیا و ... که این شبکه برای ما خیلی خطرناک است و برای دشمنان ما خیلی مفید و نقطه قوّت دشمن است و نقاط ضعف دشمن را نسبت به شبکه های دیگر کمتر می کند.

در شبکه های قدیمی برای اینکه عضو شوید فقط آدرس ایمیل را می خواست ولی در شبکه های جدید علاوه بر ایمیل شماره تلفن همراه شما را هم می خواهد تا کاربرش را بهتر بشناسد و برای کارهای جاسوسی کار دشمنان ما را آسانتر انجام دهد. برای آشنایی بیشتر با این شبکه های احتماعی و نرم افزارها بهتر است با وی چت آشنا شویم.

گذری در وی چت:

وی چت نرم افزاریست که به صورت رایگان بر روی گوشی های هوشمند نصب می شود، نرم افزار وی چت دارای محتواهای غیر اخلاقی است، این برنامه دسترسی به نقطه جغرافیایی کاربران دارد که استفاده از گزینه های nearby و shake را فراهم می کند.  

Nearby سیستمی است که می تواند تمامی افراد که از نرم افزارهای وی چت استفاده می کنند و در نزدیکی کاربران هستند را شناسایی کند و با در اختیار قرار دادن اطلاعات شخصی افراد حریم خصوصی آنها را نقض  کند.

از دیگر سیستم های این نرم افزار shake است که با تکان دادن گوشی در یک لحظه افرادی که همزمان گوشی خود را تکان می دهند امکان پیدا کردن یکدیگر را به دست می آورند که این سیستم محدوده وسیعی از ارتباط افراد آشنا و غیر آشنا را برای کابر فراهم می کند.

یکی از اصلی ترین قسمتهای این نرم افزار جستجوی مکانی است، قطعه ای به نام GPS در تلفن همراه شما وجود دارد که با ماهواره در ارتباط است و موقعیت مکانی شما را در هر لحظه با ماهواره در میان می گذارد و نشانه ی آن این است که وقتی شما در وی چت جستجوی افراد را می زنید می توانید افراد را تا شعاع چند کیلومتری خود جستجو کنید و فاصله ی حدودی آنها را از خودتان ببینید.

در وی چت اطلاعات شما دیگر خصوصی نیست؛ نام، نام خانوادگی، تصویر، ایمیل، شماره تلفن، مکان دقیق، لیست مخاطبین، تلفن های کاری، مکالمات صوتی، مکالمات متنی، مجموعه فایلهایی که تبادل می کنید و ارتباط با ارگانها؛ اینها نمونه هایی از اطلاعاتی است که وی چت و نرم افزارهای مشابه به آن می توانند به آن دسترسی پیدا کنند.

یکی از چیزهایی که وی چت را از نرم افزارهای مشابه خود جدا می کند قابلیت نوشتن مطالب است. نمونه ای که شاید در وبلاگها بیشتر به چشم می خورد. با این فرق که معمولاً کوتاه تر و مختصر و مفید تر است، راهی که البته در فیس بوک هم رواج دارد؛ که قابلیت لایت شدن، گذاشتن نظر و تنظیم نوع مشاهده برای دیگران در آن قرار داده شده است.

با وجود این خاصیت در وی چت شما می توانید: یاد بگیرید، یاد بدهید، و با خصوصیات فکری دوستان خود بیشتر آشنا شوید، و وقت شما به راحتی تلف می شود، در حین درس خواندن، دید و بازدید، صحبت با دیگران، تنهایی و ... وقت شما در وی چت به سرعت می گذرد و چون شما در حال خواندن هستید، در حال نظر دادن، جستجوی دیگران، تکان دادن گوشی، صحبت با دیگران، ارتباط با گروههای مختلف و ... اگر زمان خود را مدیریت نکنید شما را از خیلی کارها عقب می اندازد.

-        آزادی آزار دهنده

اگر تصویری برای خود انتخاب می کنید یا در آلبوم خود قرار می دهید بدانید که خیلی ها- هر چند غیر اخلاقی- اما خود را آزاد می دانند که آن را ذخیره کرده و در جاها یا پروفایلهای دیگر استفاده کنند، پس تصاویر خود را برای هر کسی به نمایش نگذارید. توهین و تمسخر افراد و شخصیت ها آزاد است، فقط برای اینکه شاید جالب باشد!

-        ارتباط نامتعارف و خطر ساز

همانطور که می دانید در این فضا ارتباط آزاد است! از جمله ارتباط بین دو جنس مخالف. البته این چیز جدیدی در فضای نت نیست، با این تفاوت که این ارتباط در همه جا می تواند استمرار داشته باشد، درون خودرو، قطار، پیاده روی، استراحت، اوقات تنهایی، مهمانی، حمام و ... تقریباً همه جا!  ارتباط زن متأهل با مرد مجرّد، مرد متأهل با دختر مجرد، دختر و پسر مجرد و زن و مرد متأهل! ارتباطی که می تواند به صورت ویدئویی، آفلاین و آنلاین، به صورت صوتی آفلاین و آنلاین، ارسال تصاویر، متن و ... باشد. پیامدهای این نوع ارتباطات نیاز به تشریح ندارد. شما تصوّر کنید که در همه جا و همه حالت، هر مدل ارتباطی قابل انجام است.

-        تعداد مشتریان وی چت:

آمارهای موجود می گویند 400 میلیون نفر در دنیا از نرم افزار وی چت برای چت کردن ارسال صورت و تصویر رایگان استفاده می کنند که به گفته ی وزیر ارتباطات یک درصد این کاربران یعنی 4 میلیون نفر ایرانی هستند.

وضعیت اکنون ما:

در حال حاضر حدود 70 میلیون نفر مشترک تلفن همراه هستند، مشترکانی که این روزها اغلبشان نسلهای جدید گوشی تلفن همراه را نه فقط به عنوان یک گوشی تلفن بلکه به عنوان یک رایانه کوچک جیبی به همره دارند. آن هم با نرم افزارهایی همچون وی چت، وایبر، واتس آپ، تانگو و اینستگرام، که هم دانلودشان رایگان است و هم امکانات وسیعی را در اختیار کاربران قرار می دهند. از برقراری تماس گرفته تا ارسال تصاویر و صوت و حتّی عضویت در شبکه های اجتماعی. با نرم افزار وایبر امکان تماس تلفنی و ارسال پیام رایگان در بستر اینترنت فراهم می شود. نرم افزار پیام رسان واتس آپ نیز از ارتباط دیتا یا wifi برای ارسال پیام استفاده می کنند. همچنین نرم افزار تانگو تماس صوتی تصویری رایگان با میلیونها نفر از طریق wifi یا دیتا را برقرار می کند. اینستاگرام نیز شبکه اجتماعی با قابلیت به اشتراک گذاری عکس و تصویر است.

این قابلیت ها موجب شده است این نرم افزارها روز به روز محبوبیت بیشتری در بین کاربران تلفن همراه یابند به حدی که 4 میلیون ایرانی طبق اعلام وزارت ارتباطات یعنی نزدیک به 10 درصد پهنای باند کل کشور را این فروشگاههای نرم افزاری به خود اختصاص داده اند.

اپلیکیشن واتس آپ در زمینه ی پیام رسانی گوی سبقت را از فیس بوک ربوده است و به گذارش ایسنا، واتس آپ یکی از اپلیکیشن های محبوب پیام رسانی متنی و تصویری در جهان است که حالا با بیش از 350 میلیون کاربر فعال در عرصه ی پیام رسانی اجتماعی مبتنی بر موبایل، گوی سبقت را از فیس بوک هم ربوده است.

وی چت و بقیه نرم افزارها مثل اینستاگرام، واتس آپ، تانگو، وایبر و ... در ارائه امکانات و خدمات دهی تقریباً مثل هم هستند و تنها تفاوت وی چت با بقیه نرم افزارهای گوشی همراه هوشمند در این است که وی چت تا شعاع چند کیلومتری می تواند جستجو کند و دوستان شما را به شما معرفی کند یا کسانی که با شما هم عقیده هستند به شما معرفی کند، و قابلیت shake را دارد که با تکان دادن گوشی در آن زمان همه آنهایی که گوشی شان را تکان می دهند می توانند با این فرد ارتباط برقرار کنند. ولی بقیه نرم افزارها بر اساس شماره های داخل لیست مخاطبین تلفن همراه شخص، کسانی که شماره شان در لیست شما باشد را به شما معرفی می کنند و قابلیت گرفتن عکس، پیام و ارتباط تصویری را دارد که شما می توانید با او و او می تواند با شما ارتباط برقرار کند.

 آسیب شناسی نرم افزارها

آسیبهایی که برای این نرم افزارها ترسیم شده در شش محور است

1.       فردی

2.       خانوادگی

3.       فرهنگی اجتماعی

4.       سیاسی

5.       اقتصادی

6.       نظامی امنیتی

-        آسیبهای فردی:

این نرم افزارها در شخصیت فردی انسان تأثیر زیادی دارند و ترویج دهنده ی خیلی از مفاسد و محرمات الهی هستند، مثل انحرافات جنسی، خود ارضایی، هرزه نگاری، اتلاف وقت، افت تحصیلی، پرخاشگری، بد اخلاقی و ...

-        آسیبهای خانوادگی:

این نرم افزارها در خانواده ها تأثیرات سوء زیادی دارند و هدفشان سست کردن بنیان خانواده است. از جمله انحرافات می توان به: الف) ایجاد شک در تشکیل خانواده و امر مقدس ازدواج ب) کاهش تمایل به فرزند آوری و بچه داری و تربیت فرزند ج) ایجاد اختلاف و عدم اعتماد بین زن و شوهر د) ارتباط زنهای شوهر دار با نامحرم ه) بالا رفتن هزینه ی خانواده ها با ترویج تجمّل گرایی و مد گرایی و) ترویج خیانت زن به مرد و برعکس، و ... اشاره کرد.

-        آسیبهای فرهنگی:

الف) یکی از تأثیرات این نرم افزارها در فرهنگ ایرانی اسلامی ماست و تغییر سبک زندگی که آنها با جنگ فرهنگی می خواهند فرهنگ غربی و اباحه گری را ترویج داده و فرهنگ ما را زیر پای خود له کنند. مثلاً با ترویج شبهات دینی اعتقادی می خواهند دین را از مردم بگیرند. ب) کاهش ازدواج به خاطر نبودن دختر یا پسر سالم ج) فروپاشی نظام خانواده د) از بین بردن تعصّب و غیرت دینی و به خطر افتادن آبرو و حیثیت افراد ه) ترویج انحرافات جنسی و بلوغ زودرس در نوجوانان و) انتشار پیامهای غیر اخلاقی و سیر پیشنهادات بی شرمانه و تجاوزات ذهنی که به دختران می شود و سرقت اطلاعات و تصاویر خصوصی دختران

-        آسیبهای سیاسی:

این نرم افزارها سیاست یک مملکت را دگرگون می کنند و باعث بر اندازی نظام سیاسی آن کشور می شوند و با انقلاب های مخملی و جنگ نرم و ایجاد فتنه و ایجاد شایعات و اکاذیب مردم را علیه حکومت آن کشور می شورانند. نظیر تغییر نظام سیاسی مصر، اوکراین، فتنه 88 ایران...

-        آسیبهای نظامی امنیتی:

این نرم افزارها در نیروهای نظامی که مسؤول ایجاد امنیت در کشور هستند و در بین دانشمندان رخنه می کنند و خطرات و آسیبهای امنیتی زیادی به بار می آورند، مثل: الف) شناخت شخصیتهای علمی و فرهنگی کشور و ترور آنها ب) تخلیه اطلاعات امنیتی و نظامی کشور ج) شناخت نقاط ضعف نظامی کشور

-        آسیبهای اقتصادی:

این نرم افزارها به اقتصاد مملکت تأثیر گذاشته و کم کم آن را فلج و وابسته به خود می کنند. از جمله آن آسیبها: الف) ایجاد تقاضا در مورد تلفن همراه هوشمندی که تکنولوژی آن منحصر به آمریکاست ب) شناسایی نیازها و علاقمندی های اقتصادی و برنامه ریزی برای تولید آنها و وابسته کردن کشور ج) بوسیله ی عکسها، ایده ها و اختراعات را هم از ما می دزدند و بعد چندین برابر محصول با ما می فروشند.

علّت فراگیر شدن نرم افزارها

این نرم افزارها با اینکه زمان زیادی از ورودشان به کشور ما نمی گذرد ولی طرفداران زیادی پیدا کرده اند. علّت این استقبال چیست؟

1.       رایگان بودن برنامه ها که در کنارشان برنامه های فراوانی هست.

2.       داشتن انیمیشن ها بر طبق مناسبت ها، مثل: عید، تولّد و ...

3.       هزینه ی بسیار پایین برای امکانات متنوّع و تبلیغات فراوان.

4.       قابلیت تشکیل گروه های مختلف و شناسایی دوستان

5.       گزینه ی شیک و قابلیت نیربای

6.       بازی های جذاب در کنار نرم افزارها

7.       قابلیت استفاده از امکانات نرم افزار در هر شرایطی

آیا این شبکه های اجتماعی با هم ارتباط دارند؟

در جواب این سؤال باید گفت که این شبکه ها با هم ارتباط دارند. چرا؟ چون اکثر این نرم افزارها آمریکایی هستند در مواردی که کاربر آنها یا کسی که عضو شده، یکی از سران مملکتهای اسلامی یا کشورهای دیگر بشود آژانس امنیت اطلاعاتی آمریکا به راحتی می تواند به اطلاعات شخصی فرد مورد نظر دست پیدا کند. نمونه اش مرسی رئیس جمهور مصر که با فیس بوک با مردمش ارتباط داشت و چند روز قبل از کوتا در مصر تمام شبکه های اجتماعی اش را قطع کردند، و بعد که ارتباط او با مردم قطع شد کودتا کردند. لذا اگر جنگ و نزاعی هم بین اینهاست جنگ زرگری است و بیشتر به خاطر پول، دلار و منفعت است، مثلاً سامسونگ شرکت کره ای است ولی مرکز تحقیقاتی اش در اسرائیل است، و خیلی از گوشیهای هوشمند را در کشور ما سامسونگ تولید می کند. در صحبت های امام خامنه ای دامت برکاته آمده است که فرمودند: اینها همه زیر نظر مدیریت واحد هستند. پس ارتباط شبکه های اجتماعی با هم یک مسأله ی آشکاریست.

 اما راه حل ها:

راه حل ها از زبان مقام معظم رهبری: تولید داخلی و ساخت به مقتضای فرهنگ و نیاز جامعه

ما می توانیم با تولید اینترنت ملی که سازگاری با فرهنگ ایرانی اسلامی ما داشته باشد یا با ساختن موبایل ایرانی اسلامی و لپ تاپ ایرانی اسلامی و نرم افزار های متناسب با فرهنگ ایرانی اسلامی و همچنین بازی های هماهنگ با فرهنگ ایرانی اسلامی و به کار بردن سبک زندگی اسلامی در آنها جامعه خود را برای همیشه بیمه کنیم. درست است هم هزینه ی زیادی می خواهد و هم دو سه سال زمان می برد، اما دانشمندان جوان ما ثابت کرده اند می توانند، و ما می توانیم در آینده با فروش شبکه های اجتماعی و اینترنت و موبایل اسلامی به کشورهای اسلامی و همسایه مان، در آمد خوبی هم به دست آوریم.

 قاسم سعیدی


نوشته شده در  شنبه 93/8/10ساعت  9:14 عصر  توسط عضو گروه شهیداوینی 
  نظرات دیگران()


لیست کل یادداشت های این وبلاگ
سواد رسانه ای درحوزه:تحلیل و برررسی شبکه های اجتماعی و موبایل
معرفی تفصیلی کتاب «اسطوره های صهیونیستی در سینما»
نقد وبررسی چند فیلم ایرانی جدید توسط سعید مستغاثی
نقد وبررسی ابعادشخصیت مرد درسینمای ایران/بررسی\تسویه حساب\
نقد و بررسی انیمیشن ظهور نگهبانان/ rise of guardian
مروری بر فیلم های بازگوکننده جنایات صهیونیسم غاصب درفلسطین اشغال
حقیقتاچرارسانه های آمریکایی نسبت به ایران،اینقدر کینه جو هستند؟!
هالیوودوبازنمایی محرف تاریخ واندیشمندان ایرانی-نقدفیلم پزشک
بررسی سینمای اسراییل[غاصب]:شرق،غرب وسیاست بازنمایی
آشنایی با الکس جونز اندیشمند و منتقد ومستندساز آمریکایی...
[عناوین آرشیوشده]