سفارش تبلیغ
صبا ویژن

الحمدلله فیلم فاخر و استراتژیک دینی ملک سلیمان نبی(ع)، علی رغم فصل نامناسب اکران و  عدم توجه منتقدان غربگرا و مافیایی سینمای ایران وعلی رغم شایعاتی که به ناحق درباره آن برسر زبان ها انداخته شد، پس از حدود یک ماه اکران، به فروش یک میلیاردی در تهران و حدود همین مقدار در شهرستان ها دست یافت و به باشگاه فیم های چند میلیاردی سینمای ایران وارد شد. به جاست که چند تحلیل و خبر زیر را از این فیلم دیدنی بخوانید و اگر هنوز این فیلم را در سینما ندیده اید، حتما ان را ببنید. تحلیل خواندنی استاد حسن عباسی بر این فیلم را نیز از شماره اخیر نشریه ارزشمند و متعهد "سینما رسانه" آورده ام. این متن گفتار استاد عباسی علاوه بر تحلیل مفید و پرمغزی که ارائه داده است نقدهای خواندنی از سینمای لیبرالی ایران و فیلم "درباره الی" نیز ارائه داده است که پیشنهاد می کنم تمام آن را با دقت بخوانید.

به امید اینکه فیلم عظیم و ارزشمند ملک سلیمان، خونی تازه در پیکره سینمای دینی و استراتژیک انقلاب اسلامی باشد و همانگونه که تا کنون چشم فتنه گران سینمایی و سیاسی را درآورده است، موجد حرکت های بهتر و بزرگتر سینماگران حزب اللهی و متعهد و متخصص، در مسیرای تازه و بکری باشد که باید در آنها حرکت می شد و به تازگی سینمای ایران بدان سمت متمایل شده است. ان شاء الله.  این فیلم با مردم مسلمان ومعتقد ایران اسلامی توانست ارتباط تنگاتنگی برقرار کند و آنها را به سینما بکشاند تا شاید  به روشنفکر نمایان احمق بفهماند که دین قابلیت تحرک بخشی وسیعی در تمام حوزه ها دارد. به امید اینکه این فیلم الگوی جدی سینماگران عاقل و فهیم ایران اسلامی قرار گیرد.

  • کدگشایی فتنه آخر الزمان در فیلم ملک سلیمان  (30)
  • واکنش جالب تهیه کننده ملک سلیمان به حضور گلزاردراین فیلم  (36)
  • نسخه چاپی ارسال به دوستان محسن رضایی به دیدن «ملک سلیمان» رفت  (24)
  • حمایت طلاّب قم از فیلم ملک سلیمان  (25)
  • ملک سلیمان درتهران800میلیون فروخت  (31)
  • کارگردان ملک سلیمان:ما برخلاف بسیاری از داستان‌ها روابط عاطفی را روایت نمی‌کنیم  (33)
  • حمایت فارابی از ادامه یافتن "ملک سلیمان"  (34)
  • کارگردان ملک سلیمان : سینمای دینی ایران در دنیای غرب مخاطب دارد  (22)
  • سینمای استراتژیک در «سینما رسانه» با محوریت ملک سلیمان  (25)
  • پژوهش‌های قرآنی «ملک سلیمان» گامی جهت ایجاد سینمای شیعی است  (22)
  • فروش 58 میلیون تومانی فیلم ملک سلیمان در روز جمعه  (40)
  • در سالروز شهادت امام باقر(ع)؛ سینماهای نمایش‌دهنده «ملک سلیمان» تعطیل نیستند  (15)
  • ملک سلیمان در فرهنگسرای اشراق  (21)
  • نقد «ملک سلیمان» در دانشگاه علامه با حضور بحرانی و فرآورده  (31)
  • شاهکار ملک سلیمان ترسیم فتنه و خط ولایت است  (30)
  • تهیه‌کننده فیلم ملک سلیمان:آیت‌الله جوادی آملی خط بسیار زیبایی برای ورود به قصص قرآنی ترسیم کرده‌اند  (45)
  • ملک سلیمان خط شکن سینمای ایران  (32)
  • فیلم «ملک سلیمان» سد بین ما و سینمای غرب را شکست  (40)
  • ملک سلیمان، یک فیلم منحصر به فرد. تحلیلی از حمید خانی پور
  • تحلیل استاد حسن عباسی از تقابل سینمای دینی و لیبرال؛ ملک‌سلیمان تصویر کامل‌فتنه/ مکتب سینمای‌دینی در حال‌شکل‌گیری است
    ادامه مطلب   دکتر حسن عباسی با اشاره به این که «ملک سلیمان» تصویر کامل فتنه است و با تعبیر قرآنی سازندگان فیلم از حضرت سلیمان صهیونیسم امکان مصادره‌ آن را نخواهد داشت، گفت: مکتب سینمای دینی که بتواند وحی را در زبان فطرت به حس تبدیل کند، آرام آرام در حال شکل گیری است.

  • نوشته شده در  شنبه 89/8/29ساعت  6:13 صبح  توسط عضو گروه شهیداوینی 
      نظرات دیگران()

    **اخبار و تحلیل های مشرقنیوز درباره ملک سلیمان نبی علیه السلام:
    (نکته مهم: همه تحلیل ها مورد تائید وبلاگ نیست ولی برای مطالعه بد نیست)
     
    «ملک سلیمان» میلیاردی می‌شود؟ مدیر پخش و بازاریابی مرکز خدمات سینمایی حوزه هنری گفت: «ملک سلیمان» پتانسیل لازم را برای ورود به باشگاه میلیاردی‌های سینمای ایران را دارد. با حفظ روند موجود «ملک سلیمان» دومین فیلم میلیاردی سال 89 خواهد شد.
    مخاطب‌شناسی شهریار بحرانی؛ نگاهی به آثار سازنده «ملک سلیمان» به بهانه رکوردشکنی «ملک سلیمان»‌ در دوره رکود گیشه‌های سینمای ایران، با مروری بر آثار کارنامه «شهریار بحرانی» می‌توان به این نتیجه دست یافت که آثار او در سال‌های مختلف، جزو فیلم‌های پرمخاطب سال بوده‌اند.
    یادداشت صفار هرندی درباره ملک سلیمان زیاده از سه هزار سال پیش، آن هنگام که پیشوایی بنی اسرائیل به سلیمان، فرزند داود نبی رسید، مردمان به آزمونی پیچیده و دشوار مبتلا شدند. ابلیس، سپاه خویش را فرا خواند و با ماموریت فریب خلق به سرزمینی گسیل داشت که فرمانروایش این پیامبر خدا بود.
    قسمت دوم/ ولایت و امر قدسی با طعم ملک سلیمان در رسانه های تصویری غرب هرزه نگاری به تصویرگری خاصی اطلاق می شود که به طرز ولع آمیزی بر به تصویرکشیدن "همه چیز" اصرار می ورزد. این شیوه مذموم است و آن را مناسب مخاطبان دون مایه و فاقد درکی عمیق تر می دانند.
    سلحشور: نظرم درست منعکس نشد فرج الله سلحشور گفت: فیلم سینمایی «ملک سلیمان» گامی بلند در عرصه فیلم‌سازی است و من در جمهوری اسلامی ندیده‌ام که فیلمی در این حد و در این اندازه ساخته شود.
    نظر سلحشوردرباره‌ "ملک سلیمان" فرج الله سلحشور در مورد فیلم " ملک سلیمان " گفت: این فیلم به لحاظ تکنیکی کاری قوی است اما به لحاظ مضمونی اسلامی نیست و هنوز خیلی مانده تا بتوانیم امثال آثاری مثل فیلم" ملک سلیمان" را اسلامی بنامیم.
    نوشته انتقادی نسبت به فیلم: تفکر فرقه‌ای، این بار در "ملک سلیمان"
    فتنه به مثابه جن زدگی/جنون فراگیر مفهوم فتنه در فیلم ملک سلیمان نبی(ع)
    علت خشم فتنه گران از ملک سلیمان فتنه ی 88 ایران در داستان سلیمان نبی (ع) ، آنهم از ویزور دوربین شهریار بحرانی ، چنان دقیق شبیه سازی شده است که هدفگیری شیاطین داخلی و خارجی علیه خیمه ی ولایت ، بخوبی دیده می شود.
    اصحاب فتنه در ملک سلیمان در صحنه‌های مختلف فیلم شاهد آن هستیم که کاهنان طعنه جوان بودن به سلیمان می‌زنند و او را به خاطر اداره کشور بدون مشورت گرفتن از خویش که “صاحبان کتاب موسی” بودند، شماتت می‌کردند. او را به کشاندن کشور به سوی جنگ به خاطر “توهم” محکوم می‌کردند و آماده ساختن افکار عمومی در برابر توطئه شیطان و ایادیش را مضحکه کرده و زمینه‌ساز آشوب می‌خواندند؛
    نخستین بازخوردهای «ملک سلیمان» در دنیا مثبت بود؛ آنچه در قسمت 2 و 3 ملک سلیمان می‌گذرد
    فیلمنامه‌ای که 39 بار بازنویسی شد؛ «ملک سلیمان» داستان سلیمان نیست
    فروش 25 میلیونی«ملک سلیمان» در چهار روز؛ مانع اکران گسترده «ملک سلیمان»
    نوشته انتقادی نسبت به فیلم: قدم اول اما لرزان شکست انحصار روایت تاریخ توسط هالیوود؛ "ملک سلیمان"؛ فیلمی که می توانست شاهکار سینمای ایران باشد
    در سینماهای تهران و 27 شهرستان؛ «ملک سلیمان» بالاخره اکران شد
    در تهران و شهرستان‌ها؛ نمایش «ملک سلیمان» از 14 مهر

    نوشته شده در  دوشنبه 89/8/10ساعت  2:39 صبح  توسط عضو گروه شهیداوینی 
      نظرات دیگران()

    یک توصیه دوستانه: برای حمایت از سینمای فاخر دینی این فیلم را حتما در سینما ببینیم.
    گفتگو با کارگردان فیلم ملک سلیمان نبی، شهریار بحرانی
    بحرانی در قسمتی از سخنان خود به سیاسی نبودن این فیلم اشاره داشته و ضمن سیاسی ندانستن ملک سلیمان(ع) تاکید می کند که آثار قرآنی طبیعتا وجوه سیاسی نیز پیدا می کنند.
    شهریار بحرانی
     گروه فرهنگی مشرق - شهریار بحرانی، کارگردان سینمایی ملک سلیمان نبی(ع) و مجموعه مریم مقدس(س) در این یادداشت[شفاهی] به برخی ناگفته‌های محتوایی این فیلم اشاره داشته است. تاریخ فراماسونری و نقش اجنه و جادوگران ماسون در زمان حضرت سلیمان(ع) که با ماهیت شیطان‌پرستی فعال بودند جزئی از اشارات وی است. همین‌طور حقیقت ماجرای صخره و درگیری حضرت سلیمان(ع) با یهودیان عصر خویش از مهمترین بخش‌های این گزارش است.
    بحرانی در قسمتی از سخنان خود به سیاسی نبودن این فیلم اشاره داشته و ضمن سیاسی ندانستن ملک سلیمان(ع) آثار قرآنی را طبیعتا دارای وجوه سیاسی نیز دانسته است.اشارات بحرانی به ماجراها و شکل گیری فراماسونری ردپایی در فیلم وی ندارند اما به هر حال می توانند تصویر زمان شکل گیری ملک را برای مخاطب روشن می کند.
    مشرق یادآور می شود این مطالب نظرات کارگردان فیلم ملک سلیمان نبی(ع) است و لزوما همه آنها منطبق بر دیدگاه تحریریه این رسانه نیست.
    ***
    برای فهمیدن، باید فیلم را چند بار دید
    یکی از اساتید بزرگ و پیش‌کسوت سینما که برای دیدن فیلم آمده بود، گفت: تقریباً از بخش جلسه سران در این فیلم که سلیمان کاهن‌ها را جمع می‌کند تا انتها من داستان را از دست دادم. پرسیدم چرا؟ گفت: نتوانستم همراهی کنم. بعد چند بار برایش توضیح دادم تا فهمید. پس با یک بار دیدن سخت مبهوت است. چون مفاهیم قرآنی سخت و پیچیده است. به خصوص بالا‌ترین مفهومی که در قرآن است مفهوم ملک است.
    ملک یعنی چه؟
    در روایات معصومین(ع) است که می‌گفتند حکومت ما در آخرالزمان توسط حضرت قائم(عج) پیاده می‌شود؛ مبادا خلفای دروغین فریبتان بدهند و یا پادشاهان مدعی شوند که ما در حال برپایی ملک الهی هستیم.ملک اصلی زمانی است که حکومت الله در زمین پیاده و امنیت کامل برقرار شود. در آن زمان همه رشد خواهند کرد. تک‌تک ائمه رجعت می‌کنند و حکومت خواهند کرد. ممکن است یک میلیون سال طول بکشد؛ شما این یک میلیون سال را با 8 الی نهایتاً 10 هزار سال که از خلقت عالم می‌گذرد مقایسه کنید. آن بهشت و اتفاقات و تغییر قوانین و مفاهیم آن خیلی عظیم است که ماکت کوچکی از آن را در ملک سلیمان(ع) می‌بینیم.
    موضوع این اثر، سلیمان(ع) نیست
    حال مخاطب باید این ملک سلیمان را در فیلم درک کند نه خود سلیمان را. اصلاً این فیلم موضوع سلیمان(ع) نیست، نام فیلم هم سلیمان نبی نیست. این فیلم درباره ملک سلیمان نبی است. حلقه زنجیره‌ای فیلم فتنه‌های ملک است. یعنی بررسی می‌شود که آیا چنین ملکی بر روی زمین با این شیطنت‌ها قابل برپایی است؟
    دو اصل قرآنی
    خداوند نیز دو اصل قرآنی را از زبان پیامبرانی بیان می‌کند که گاهی هزار سال با هم فاصله داشتند. «فاتقوا الله و اطیعون» یعنی تقوای الهی پیشه کرده و از پیامبران اطاعت کنید. یعنی از من که دلسوز شما هستم اطاعت کنید.این دو اصل را نوح(ع)، هود(ع)، صالح(ع)، ابراهیم(ع)، یوسف(ع)، موسی(ع)، داود(ع) و سلیمان(ع) و در نهایت در سوی دیگر حضرت عیسی(ع) مطرح می‌کنند. حتی گروه پژوهشی در طول تحقیق به این نتیجه رسیدند که این دو اصل در اسلام هم مطرح است. چونادامه مطلبرا حتما ببینید...
    نوشته شده در  دوشنبه 89/8/10ساعت  2:34 صبح  توسط عضو گروه شهیداوینی 
      نظرات دیگران()

    مُلک سلیمان عنوان یک فیلم دنباله دار سینمایی محصول ایران است که 14 مهرماه 1389‏(نوامبر سال 2010 میلادی ) به روی پرده سینماهای ایران رفته است. این فیلم روایت مقطعی از زندگی حضرت سلیمان نبی علی نبینا و آله و علیه السلام است که در آن از فناوری‌های پیشرفته CGI (به انگلیسی: Computer-generated imagery) و DI (به انگلیسی: Digital intermediate) استفاده شده است. که نتیجه آن اینست که این فیلم از نخستین تجربه‌های فوق حرفه ای فیلمسازی دیجیتال در سینمای ایران به شمار می‌رود.[2] فیلمنامه این فیلم بر اساس سوره‌های قرآن روایت شده است.

    خلاصه داستان قسمت اول:خداوند به وسیله نشانه‌هایی به سلیمان نشان می دهد که باید از شرایط سختی برای رسیدن یک جمعه آرمانی عبور کند . اما سلیمان برای بدست آوردن چنین حکومتی باید جهان جنیان و شیاطین را تحت تسلط خود در آورد. در این بین فتنه‌هایی در سه شهر اورشلیم، اریحا و زبولون به نمایش در می آید.

    قسمت دوم[3]: در قسمت دوم مردم با یادگیری سحر و جادو از اجنه و شیاطین و هاروت و ماروت دو فرشته ی شهر بابل از راه حق منحرف میشوند.سپس به سلیمان(ع) تهمت کفر و جادوگری میزنند. این وضع آنقدر ادامه می یابد که جز حضرت سلیمان و کمی از یارانش ، همه کافر می شوند... داستان این قسمت از فیلم ارتباط مستقیم با آیه 102 سوره بقره دارد.

    قسمت سوم: در این قسمت از فیلم، سلیمان به وسیله قوایی که بدست آورده‌است، بنا‌های رفیع و بلند و باشکوه می‌سازد و قصری از آبگینه بنا می‌کند. او برای گسترش خداپرستی با لشکریان خود که از انسان‌ها، اجنه‌ها و حیوانات هستند، در جهان به سفر می‌پردازد. همچنین در این فیلم شاهد داستان هدایت ملکه سبا خواهیم بود.

    بازیگران

    بازیگر                      شخصیت                      نقش

    امین زندگانی             حضرت سلیمان             پیامبر و حاکم بنی اسرائیل

    محمود پاک ‌نیت           یازار                           رئیس کاهنان یهود و مخالف حضرت سلیمان

    الهام حمیدی             میریام                         همسر حضرت  سلیمان

    حسین محجوب           آصف بن برخیا               مشاور حضرت سلیمان

    علیرضا کمالی نژاد       آدونیا                          برادر حضرت سلیمان

    زهرا سعیدی             میکال                          مادر حضرت سلیمان

    مهدی فقیه آرا           جادوگر شیطان گرا و بت پرست و باستان گرا و همکار یهودیان دنیاگرا 

    جواد طاهری             آبشالوم                        برادر حضرت سلیمان

    سیروس صابر            یوآب

    جوایزی که تا کنون فیلم برده است:

    بیست و هشتمین جشنواره فیلم فجربا نامزدی در ? بخش برنده جوایز زیر شد:

    بهترین چهره پردازی برای سعید ملکان

    بهترین جلوه‌های ویژه رایانه‌ای برای لئو لو

    بهترین صداگذاری برای کینسون چانگ

    بهترین موسیقی متن برای چان کونگ وینگ

    بهترین نقش مکمل مرد برای مهدی فقیه

    بخش‌های جانبی جشنواره فجر

    پلاک طلایی مدیریت جشنواره برای پیشگامی در استفاده از فناوری روز

    بیرق طلایی (جایزه بزرگداشت مصطفی عقاد) برای بهترین فیلم مروج پیام الهی

     چهاردهمین جشن خانه سینما

    بهترین طراحی لباس برای عبدالحمید قدیریان

    بهترین طراحی صحنه برای عبدالحمید قدیریان

    بهترین فیلمبرداری برای حمید خضوعی ابیانه

    بهترین جلوه‌های بصری برای لئو لو

     حاشیه‌ها

    **ملک سلیمان اولین فیلم با عنوان فاخر است که بودجه میلیاردی ساخت آن از ردیف بودجه مصوب مجلس شورای اسلامی در سال ?? برداشت شده‌است.

    **کار تحقیقات فیلم از سال ?? شروع شد و گروه به این نتیجه رسید که متخصصان داخلی توانایی و تجربه کافی برای انجام جلوه‌های ویژه ملک سلیمان را ندارند. چون از ابتدا سازندگان فیلم تصمیم به انتخاب عوامل خارجی برای انجام جلوه‌های بصری فیلم گرفته بودند، سفرهای متعددی به شرکتهای مختلف فیلم سازی جهان داشتند و در نهایت لئو لو (هنگ کنگ) به عنوان مدیر جلوه‌های بصری ملک سلیمان انتخاب شد

    **ابتدا قرار بر این بود که حسین یاری در نقش سلیمان نبی به ایفای نقش بپردازد اما یک روز قبل از فیلمبرداری اعلام شد که امین زندگانی جایگزین او شده‌است.

    **فیلمبرادی ملک سلیمان، مصادف با ولادت حضرت فاطمه سلام الله علیها در رستم آباد گیلان آغاز شد و نه ماه مفید به طول انجامید که در این بین به علت کمبود بودجه شش ماه متوقف شد.

    **فیلم برای جشنواره بیست و هفتم فیلم فجر در حال آماده سازی بود که به سبب همزمانی با تعطیلات سال نو میلادی و نیز سال نوی چینی نتوانست به جشنواره برسد. سپس تصمیم گرفته شد که در اکران عید فطر 1388به نمایش در آید اما با همفکری سازندگان فیلم ملک سلیمان به جشنواره بیست و هشتم فجر رفت با نامزدی در نه رشته رکوردار نامزدی‌ها شد.

    **نمایش این فیلم باعث بوجود آمدن گمانه زنی‌های بسیاری درباره بودجه تولید آن شد.«مجتبی فراورده» تهیه کننده فیلم «ملک سلیمان» در کنفرانس خبری جشنواره فجر با اعلام مبلغ پنج میلیارد تومانی(5میلیون دلار که در مقایسه با آثار بسیار ضعیف تر هالیوود رقم بسیار کمی است ولی در سینمای ایران عدد زیادی است.) بودجه این فیلم به همه حدس و گمان‌ها در این باره پایان داد

    **ملک سلیمان اولین فیلم ایرانی با پیش فروش جهانی است.

     منابع

    1.        مجله همشهری جوان- شماره? ???- صفحه? ??

    2.        ملک سلیمان؛ یک گام رو به جلو در سینمای جذاب دینی خبرگزاری تابناک

    3.        http://jn281.blogfa.com/post-129.aspx

    4.        درباره فیلم | ملک سلیمان

     وب‌گاه رسمی فیلم  / بیانات حضرت آیت الله جوادی آملی در مورد این فیلم  
  • «ملک سلیمان» در 25 روز نمایش 750 میلیونی شد  (78)
  • تأملی بر مفهوم فتنه در فیلم ملک سلیمان نبی  (41)
  • صفارهرندی : برای بیشتر دیده‌شدن فیلم شکوهمند "ملک سلیمان " احساس وظیفه کنیم  (46)
  • فروش ملک سلیمان به 400 میلیون تومان رسید  (55)
  • افزایش استقبال از ملک سلیمان در پایان هفته  (74)
  • همکاری با چین در «ملک سلیمان» با شرط انتقال تکنولوژی بود  (58)
  • گزارش تصویری فیلم سینمایی «ملک سلیمان»  (87)
  • «ملک سلیمان(ع)» ادای احترام به مخاطب سینماست  (35)
  • استقبال مردم از «ملک‌ سلیمان» لطف خاص خداوند است  (41)
  • عده ای از منتقدین در باره "ملک سلیمان" سکوت کرده ومعتقدند حتی نقدمنفی تبلیغ فیلم است  (124)
  • «ملک سلیمان نبی» در عرصه بین‌الملل مخاطب جذب می‌کند  (90)
  • گزارشی از اکران یک فیلم پرمخاطب؛ ملک سلیمان (ع)  (94)
  • افزایش استقبال مخاطبان از «ملک سلیمان»  (190)
  • اثرگذاری"ملک سلیمان" بر "مختارنامه"  (351)
  • ملک سلیمان مخاطب خاموش را به سینما کشاند  (84)
  • (منبع: ویکی پدیا و سایت اصلی فیلم استفاده کرده ام.)

  • نوشته شده در  دوشنبه 89/8/10ساعت  2:6 صبح  توسط عضو گروه شهیداوینی 
      نظرات دیگران()

    داستان ملک سلیمان، داستان بشر امروز است. در شرایطی که دنیای امروز پر از حیرت و سرشکستگی و فتنه است، همان گونه که در فیلم اشاره می‌شود، راه نجات از فتنه توسط همه پیامبران به مردم داده شده است: نخست اینکه تقوا پیشه کرده و دوم آنکه از پیامبرشان و ولی‌شان پیروی و اطاعت کنند.
    سرویس فرهنگی ـ فیلم سینمایی ملک سلیمان، روایت مقطعی از زندگی حضرت سلیمان نبی (ع) است؛ فیلمی که با بهره گیری از فناوری های پیشرفته در طراحی، پردازش تصاویر سینمایی CGI و DI تولید شده است. به گزارش «تابناک»، در بخش نخست «ملک سلیمان»، داستان از مشاهدات حضرت سلیمان(ع) آغاز می‌شود؛ خداوند از طریق آن زمینه‌ای فراهم می‌کند تا حضرت سلیمان(ع)، متوجه ضعف‌های بنیادین حکومت خودش شود.حضرت سلیمان به واسطه نشانه‌ها درمی‌یابند که خداوند، ملک ایشان را به جسدی بی‌جان و بی‌روح تشبیه می‌کند. ایشان درمی‌یابند که دلیل نبود این روح چیست و در نتیجه خداوند او را کمک می‌کند تا ملک بی‌بدیل خود را بنا کند. نخستین گام برای بنا کردن این ملک، نزدیک شدن به عالم اجنه و شیاطین و سرانجام، به تسخیر درآوردن آنان است؛ راهکاری که خداوند در قرآن مطرح و در آن مردم را به رعایت تقوا و اطاعت از ولی خود رهنمون می‌کند.این راهی است که می‌تواند مردم را در دنیای مادی و در میان سرگشتگی‌های دنیایی سالم نگه دارد و به منزل مقصود برساند. سلیمان نبی(ع) موفق به تسخیر فضای شیطانی حاکم شده بر ملک خود و غلبه بر فضای فتنه‌گون سرزمین و امت خویش می‌شود و همه این داستان در بخش نخست فیلم مطرح است.این فیلم از نخستین تجربه های حرفه ای فیلمسازی دیجیتال در سینمای ایران به شمار می رود که از این نظر، فرآیندی قابل استناد است؛ برنامه ریزی، طراحی و مدیریت تولید و پس از تولید این نوع فیلمسازی از نظر به کارگیری عوامل، روش ها، خدمات و عناصر تولید با روندهای جاری فیلمسازی سنتی متفاوت بوده و نگاهی جدید همراه با مفاهیم، تعاریف و ساز و کارهای جدیدی را در فیلم سازی دیجیتالی مطرح می کند.

    فارغ از اینکه آیا «ملک سلیمان» به واسطه مفاهیم به کار برده در داستان، توانسته مفاهیم ناب قرآنی را برای مخاطب تصویرسازی کند یا خیر، باید گفت این فیلم، تلاشی برای بومی کردن روش ها و دستاوردهای فنی فیلم سازی و ارتباط سینمای ایران با این فناوری هاست که این رویه می تواند در استاندارد سازی و معرفی ظرفیت ها و قابلیت های کمی و کیفی سینمای ایران به جهان نیز کارساز باشد.
    مراحل تولید تا هزینه ساخت فیلم
    سال 1383 پیشنهاد ساخت فیلمی فاخر از سوی محمدمهدی حیدریان، معاون امور سینمایی مطرح و از سوی مجلس شورای اسلامی هم بودجه?ای برای تولید این فیلم تصویب شد. صحبت?ها درباره هزینه تولید «ملک سلیمان» بسیار بوده و گاه رقم?هایی غیرمرتبط برای آن مطرح شده است؛ اما باید گفت کل جریان تولید این فیلم سینمایی، پنج میلیارد تومان هزینه داشت که از بخش مصوب در مجلس شورای اسلامی تأمین شد.
    این فیلم در ردیف تولیدات عظیم سینمای ایران ( Big Production) دسته بندی می شود؛ دکورهای عظیم در منطقه بادخیز شهریار، ساخت مکانیکی برخی از وسایل و اجزای صحنه، طراحی موجودات افسانه ای، طراحی و اجرای فضاها و ساختمان های فیلم در فضای مجازی، ایجاد سایت تخصصی پردازش تصاویر در درون کشور و ضرورت انجام پاره ای از امور فنی در مرحله پس از تولید در بیرون از ایران، از جمله فعالیت های انجام گرفته در این پروژه است.
    همه اینها زمینه آن را فراهم کرد تا شهریار بحرانی به عنوان کارگردان، سراغ ساخت «ملک سلیمان» برود. وی در این باره می گوید: ما بدون اینکه برنامه?ای مشخص برای ساخت فیلمی تاریخی و قرآنی داشته باشیم، تحقیقاتی را آغاز کرده بودیم و زمانی که پیشنهاد ساخت فیلمی قرآنی مطرح شد، فیلمنامه «ملک سلیمان» را با موضوع زندگی حضرت سلیمان (ع) مطرح کردیم.
    فیلمنامه این کار 39 بار بازنویسی شد و فیلمنامه 150 صفحه?ای و پردیالوگ اولیه با نسخه 60 صفحه?ای نهایی تفاوت?هایی جدی داشت. بحرانی درباره این تفاوت?ها اینگونه توضیح می دهد: روشن است که ما هیچ علاقه?ای به انتقال اطلاعات صرفاً به واسطه دیالوگ?ها نداشتیم؛بنابراین، خواستیم بار تصویری کار بالاتر باشد و کمتر به دیالوگ?ها متکی باشیم.درباره انتخاب بازیگران این فیلم نیز با توجه به انتخاب های کارگردان، می توان به این نکته رسید که این گونه نبوده که به دلیل فضای فیلم و داستان قرآنی آن دقت ویژه?ای برای استفاده از بازیگران متشرع در فیلم شود، ولی به هر روی، تلاش بر این بود که فضای سالمی در پشت صحنه ایجاد شود.کارگردان این فیلم بر این نکته تأکید دارد که سفره ما قرآنی بود، نه فردی و در نتیجه منیت و خودبینی را کنار گذاشتیم. تبلیغات مردمی بهتر از هر شکل تبلیغی دیگری می?تواند تماشاگران را به سالن سینما بیاورد. مردم برای انتخاب یک فیلم باید به آن اعتماد کنند و اقدام برخی درباره فیلم?هایشان که بیشتر جنبه نمایشی دارد، هیچ?گاه نمی?تواند اعتماد مخاطب را جلب کرده و آنان را به سالن سینما بیاورد.بحرانی امیدوار است «ملک سلیمان»، مسیر شناخته شده از سوی مردم و تبلیغ توسط آنان را به خوبی پشت سر بگذارد و بر این باور است این رخ می دهد؛ حتی اگر مدت کوتاهی پس از رسیدن به این شهرت زمان اکران فیلم به پایان برسد.فیلم «ملک سلیمان» شاید در ژانر فیلم دینی قرار گیرد؛ هرچند سینما باید در قالب?های سینمایی تعریف شود اما «ملک سلیمان» سینمای آرمانی «شهریار بحرانی» است که برای بیان مفاهیم قرآنی و انسانی از مدیوم سینما استفاده کرده است؛ مدیوم سینما برای کارگردان ابزاری بوده تا بتواند مفاهیم دینی و قرآنی مورد نظر خود را به مخاطبان منتقل کند و همه تلاش خود را برای جریان تولید فیلم در این زمینه متمرکز کرده است.«ملک سلیمان» پس از نمایش جشنواره?ای با نقدهای مثبت و منفی بسیاری روبه رو شده است. کارگردان این فیلم آماده شنیدن همه نقدهای مربوط به این فیلم است، ولی در عین حال، بر این باور است برای نقد سازنده، باید رودروی هم نشست تا در تعامل با یکدیگر سخنان و دیدگاه های خود را بهتر بیان کرد تا پاسخ?های منطقی?تر و عقلانی?تر به یکدیگر داد، نه آنکه هر کسی در فضای ذهنی خود، سخن خودش را بگوید و دیگران را قبول نداشته باشد.
    تأثیرات فرهنگی را نمی‎ توان با پول اندازه ‌گیری کرد
    داستان ملک سلیمان، داستان بشر امروز است. در شرایطی که دنیای امروز پر از حیرت و سرشکستگی و فتنه است؛ همان گونه که در فیلم اشاره می‌شود، راه نجات یافتن از فتنه توسط همه پیامبران به مردم داده شده است:نخست اینکه تقوا پیشه کنند دوم آنکه از پیامبرشان و ولی‌شان پیروی و اطاعت کنند

     هرچند در اکران ‌روزهای نخستین به دلیل تبلیغات نامناسب، استقبال خوبی از فیلم نشد و حتی چند سینما، فیلم را از اکران برداشتند، ولی پس از اینکه مخاطبان فیلم را دیدند و تبلیغ شفاهی آن را آغاز کردند، به یکباره تقاضا برای دیدن فیلم زیاد شد، به گونه ای که برای نخستین بار در سال جاری، رکورد فروش یک فیلم در یک روز از مرز چهارده میلیون تومان فراتر رفت و خیلی از سینماها فیلم را دوباره به چرخه اکران برگرداندند.مجتبی فرآورده، تهیه کننده این فیلم در این زمینه بر این باور است: تأثیرات فرهنگی را نمی‎ توان با پول اندازه‌گیری کرد. هرچند پرفروش بودن مهم است، برای ما ملاک نیست، برای ما اول مخاطب ملاک است و بعد پرفروش بودن فیلم. در همه جای دنیا در بخش فرهنگ این دولت‌ها هستند که سرمایه‌گذاری می‌کنند چون در این حوزه، نباید انتظار برگشت سرمایه را داشت بلکه باید به انتظار تأثیرات بلند‌مدت آن نشست.
    «ملک سلیمان» از نگاه مخاطب
    با این که «ملک سلیمان»، تبلیغات شهری گسترده ای ندارد، به دلیل تبلیغات شفاهی و دهان به دهان، فروش به طور روزافزون در حال افزایش است. نتایج نظرسنجی ها، نشان از رضایت بیش از 90 درصدی مخاطب از این فیلم دارد، به گونه ای که در آخرین نظرسنجی که در برنامه تلویزیونی هفت انجام شد، 75 درصد بینندگان، این فیلم را عالی و 15 درصد آن را خوب توصیف کردند. همچنین بر پایه نظرسنجی خبرگزاری فارس، 75 درصد فیلم را خیلی خوب و 8 درصد نیز آن را خوب دانستند.
    نکته چشمگیر در استقبال مردمی از «ملک سلیمان»، حضور بخشی از مردم در سالن های نمایش این فیلم است که سال هاست به سینما نمی روند. به عبارت بهتر، این فیلم قرآنی، سبب آشتی دوباره بخشی از مردم با سینما شده است.
    مطالب مرتبط

    نوشته شده در  دوشنبه 89/8/10ساعت  1:59 صبح  توسط عضو گروه شهیداوینی 
      نظرات دیگران()


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ
    سواد رسانه ای درحوزه:تحلیل و برررسی شبکه های اجتماعی و موبایل
    معرفی تفصیلی کتاب «اسطوره های صهیونیستی در سینما»
    نقد وبررسی چند فیلم ایرانی جدید توسط سعید مستغاثی
    نقد وبررسی ابعادشخصیت مرد درسینمای ایران/بررسی\تسویه حساب\
    نقد و بررسی انیمیشن ظهور نگهبانان/ rise of guardian
    مروری بر فیلم های بازگوکننده جنایات صهیونیسم غاصب درفلسطین اشغال
    حقیقتاچرارسانه های آمریکایی نسبت به ایران،اینقدر کینه جو هستند؟!
    هالیوودوبازنمایی محرف تاریخ واندیشمندان ایرانی-نقدفیلم پزشک
    بررسی سینمای اسراییل[غاصب]:شرق،غرب وسیاست بازنمایی
    آشنایی با الکس جونز اندیشمند و منتقد ومستندساز آمریکایی...
    [عناوین آرشیوشده]